Masih lagi dara walaupun sudah tiga kali berkawin 0 1837

Kisah ini berlaku suatu ketika dulu di sebuah perkampungan Melayu di Pedalaman Sarawak sekitar tahun 80an

Dayang (bukan nama sebenar) adalah seorang gadis yang cukup cantik. Kecantikan Dayang tiada tolok tandingannya. Justeru tidak menghairankan jika Dayang menjadi siulan dan rebutan para jejaka.

Namun di sebalik semua itu, ada satu perkara yang amat menyedihkan dan cukup misteri tentang Dayang.

Dayang sudah 3 kali berkawin dan 3 kali menjadi Janda. Entah mana silapnya, tiada siapa yang tahu. Tapi perkara yang amat pelik terjadi adalah mana-mana lelaki yang berkawin dan becerai dengan Dayang, pasti akan mati atau sakit.

Menurut cerita 2 bekas suami Dayang menjadi sakit selepas becerai dengan Dayang. Seorang lumpuh sebelah badan dan seorang lagi menjadi bisu dan tidak dapat bercakap sehingga sekarang.

Manakala seorang lagi meninggal dunia akibat kemalangan jalanraya. Justeru mendengar perkhabaran yang kurang enak tersebut, menyebabkan banyak lelaki tidak berani mendekati Dayang. Walaupun ada keingginan dihati mereka untuk memperisterikan Dayang.

Untuk makluman para pembaca, Dayang sendiri tidak tahu mengapa perkara misteri ini terjadi terhadapnya dan mengapa sial ini masih melekat di dalam badannya sehingga sekarang.

Menyedari miteri dan sial masih melekat, menyebabkan Dayang pun berjumpa seorang dukun wanita yang cukup terkenal.

Dayang pun menceritakan misteri dan sial yang menimpanya selama ini. Menurut Dayang, ketiga-tiga bekas suami tidak pernah menyentuhnya.

Menurut Dayang lagi, setiap kali bekas suaminya mahu melakukan hubungan intim,pastinya tidak akan jadi dan kesemua bekas suaminya menjadi marah.

Kesemua bekas suami Dayang tidak akan nampak “barang” Dayang. Walaupun Dayang sudah bersedia sepenuhnya untuk memberi barangnya.

Menurut cerita Dayang lagi, Dia sendiri nampak barangnya. Apa yang cukup pelik adalah kesemua bekas suaminya langsung tidak nampak. Seolah-olah barang Dayang ditutup oleh sesuatu.

Setelah mendengar cerita Dayang, Dukun tersebut pun berkata, misteri dan sial Dayang akan dapat dibuang jika Dayang mengikut arahannya.

Dukun pun mengarahkan Dayang membuka kain dan mahu melihat sendiri benar atau tidak barang Dayang tidak nampak.

Dayang pun membuka kainnya untuk dilihat oleh Dukun. Selepas itu Dukun cukup terkejut memang benar apa di cerita oleh Dayang. Barang Dayang langsung tidak nampak, Seolah-olah ditutup oleh sesuatu.

Menyedari perkara yang cukup misteri tersebut dan terjadi di depan matanya, Dukun tersebut telah mengarahkan Dayang Supaya datang ke rumahnya esok hari iaitu malam Jumaat.

Menurut Dukun, Dayang mesti datang membawa 3 ekor ayam Kampung hitam untuk dia melakukan ritual yang akan di beritahu nanti.

Keesokan harinya Dayang datang membawa 3 ekor ayam Kampung yang berwarna hitam. Dukun pun mengarahkan anaknya menyembelih kesemua ayam itu dan ditadah kesemua darah ayam tersebut di dalam sebuah dulang.

Selepas itu kesemua darah tersebut di tuang di dalam baldi yang penuh dengan air dan di dalam nya terdapat 7 macam jenis bunga.

Menurut Dukun, Dayang mesti mandi air bunga 7 macam bercampur darah 3 ekor ayam itu untuk membuang sial dan menghalau saka yang menemaninya selama ini.

Dukun pun membawa sesuatu, kemungkinan mentera dan tanganya terus mencapai “Gayung” dan terus memberi mandi Dayang. Apa yang peliknya, Dayang yang terkena air bunga tersebut terus menjerit seperti dirasuk sesuatu.

Selepas diberi mandi air bunga, Dayang terus pengsan. Dukun pun membawa Dayang ke dalam biliknya untuk dibersihkan.

Selepas 3 jam pengsan akhirnya Dayang tersedar. Dukun pun memberitahu Dayang, bahawa Dayang sekarang sudah bebas dan tiada lagi sial. Barang Dayang sudah dapat dilihat.

Menurut Dukun, selama ini Dayang telah ditemani oleh saka arwah moyangnya.Saka tersebutlah yang telah menutup barang Dayang dari pandangan mata kesemua bekas suaminya.

Menurut cerita, selepas sial dan saja dibuang, kini Dayang hidup bahagia bersama suaminya. Dayang dan suaminya kini memmpunyai 7 orang Cahaya mata – Kamek Miak Sarawak

Spread the news
Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Kempen pilihan raya Trump fail tuntutan mahkamah di Georgia 0 808

Kempen pilihan raya Trump fail tuntutan mahkamah di Georgia

WASHINGTON: Kempen Pilihan Raya Presiden Donald Trump memfailkan tuntutan mahkamah di Georgia, menuntut supaya kiraan undi dihentikan, lapor Agensi Sputnik memetik Associated Press.

Terdahulu pada Rabu kempen Trump memfailkan tuntutan mahkamah yang sama di Michigan dan Pennsylvania.

Kempen Trump mempersoalkan kewajaran pemerhati dilarang masuk ke pusat pengundian.

Calon Demokrat Joe Biden ketika ini dilihat mendahului Trump dengan 264-214.

Biden mungkin boleh mencipta kemenangan dalam kancah perebutan jawatan presiden andai kemenangan di Nevada berpihak kepadanya, menurut Fox News. – BERNAMA – Berita Harian

Spread the news

COVID-19: Pesakit terjun dari tingkat 8 0 1427

COVID-19: Pesakit terjun dari tingkat 8

KOTA KINABALU: Seorang wanita yang sebelum ini disahkan positif COVID-19 ditemui mati dipercayai terjun dari tingkat lapan bangunan Hospital Queen Elizabeth I (HQE I), di sini, 9.15 malam tadi.

Wanita warga tempatan berusia 63 tahun itu dikatakan terjun dari tingkap di tingkat lapan bangunan hospital berkenaan sebelum disedari pihak hospital yang kemudiannya memaklumkan kepada polis.

Ketua Polis Daerah Kota Kinabalu, Asisten Komisioner Habibi Majinji, berkata siasatan awal mendapati mangsa dimasukkan ke hospital berkenaan pada 13 Oktober lalu selepas disahkan positif COVID-19.

Katanya, selepas mendapatkan rawatan lanjut, mangsa disahkan bebas penyakit berkenaan dan dibenarkan keluar dari HQE I, hari ini.

“Mayat mangsa kini ditempatkan di Jabatan Forensik HQE I, sementara menunggu siasatan lanjut punca mangsa membunuh diri.

“Pihak polis sedang menjalankan siasat bagi mengenalpasti punca mangsa terjun termasuk mencari saksi di tempat kejadian,” katanya ketika dihubungi, hari ini.

Habibi berkata, setakat ini kes diklasifikasikan sebagai kematian mengejut dan orang awam yang mempunyai maklumat berhubung mangsa diminta tampil membantu siasatan. – Berita Harian

Spread the news
DON’T MISS OUT!
Subscribe To Newsletter
Be the first to get latest updates and exclusive content straight to your email inbox.
Stay Updated
Give it a try, you can unsubscribe anytime.
close-link