Misteri hantu Janet di Kuching 0 7737

Bila ditanya masyarakat Sarawak (khususnya Kuching) mengenai hantu, hantu yang paling popular sekali adalah Hantu Janet. Hantu Janet adalah hantu yang kecoh menganggu penduduk Kucing (sehingga kini juga masih ada kes-kes yang direkodkan). Sungguhpun demikian, asal-usul Hantu janet ini mempunyai banyak versi. Di sini kita ceritakan versi yang pertama.

Kisah Hantu Janet mula muncul di Sarawak sekitar tahun 70an. Janet adalah seorang gadis cina yang hilang dipercayai diculik sekitar penghujung 60an atau awal 90an. Janet dipercayai bekerja sebagai jururawat di hospital umum kuching.Ada juga sumber-sumber menyatakan Janet adalah anak kepada salah seorang doktor yg bertugas di Hospital Umum. Satu Kuching heboh mengenai kes culik yg semakin berleluasa pada masa itu dipercayai ada kaitan dengan pembinaan jambatan Satok.

Kepala orang yg diculik akan dipengal utk dijadikan semah kepada penunggu yg sering menghalang pembinaan jambatan Satok.Bila kerja pembinaan tergendala disebabkan sesuatu masalah, bermakna penunggu meminta korban untuk di-semah.

Maka mereka-mereka yang terlibat mula mencari mangsa. Selalunya mereka mencari gadis perawan untuk dijadikan korban. Hanya kepala mereka sahaja yang akan digunakan (biasanya ditanam dalam tiang kongkrit)Cerita mengenai hantu Janet mulai hangat apabila penduduk kampung disekitar Bandaraya Kuching dari Bintagor ke Kudei hidup dalam ketakutan kerana mereka sering terserempak dengan seorang wanita yang berbaju merah, berkasut merah dan membawa payung berwarna merah juga.

Wanita itu sering merayau-rayau di dalam kampung untuk menarik perhatian golongan lelaki khususnya untuk diajak menonton wayang. Janet semasa hayatnya dipercayai suka menonton wayang midnight. Sering kali pekerja dipanggung wayang menerima kehadiran seorang wanita berbaju serba merah pada waktu tengah malam untuk menonton wayang.

Wang yg diberikan bertukar menjadi daun atau duit cina mati pada keesokkan harinya.Hantu Janet menjadi satu fenomena misteri yang sangat ditakuti, sehingga penduduk-penduduk Kuching sampai enggan menyebut namanya. Jika disebut, maka hantu Janet pasti akan menganggu mangsa tersebut di waktu malam

Spread the news
Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

7 Fakta Unik Tentang Ulat Sagu Yang Harus Anda Tahu 0 52

Pernahkah anda membayangkan ulat sebagai makanan untuk dikonsumsi sehari-hari. Bukan tak mungkin membayangkan hal ini akan mengganggu nafsu makan kita atau bahkan melenyapkan nafsu makan karena rasa jijik yang timbul.

Namun ternyata, tidak semua ulat harus dibayangkan sebagai sesuatu yang menjijikan. Salah satunya adalah ulat sagu yang nama latinnya Rhynchophorus ferruginenus.

Ulat sagu adalah larva dari kumbang merah kelapa. Sebagai sumber protein ulat sagu bisa dijadikan bahan subsitusi pakan ternak atau juga lauk bergizi yang bebas kolesterol.

Kandungan protein ulat sagu sekitar 9,34%, sedangkan pakan berbahan utama ulat sagu sekitar 27,77%. Selain kandungan protein yang cukup tinggi, ulat sagu juga mengandung beberapa asam amino esensial, seperti asam aspartat (1,84%), asam glutamat (2,72%), tirosin (1,87%), lisin (1,97%), dan methionin (1,07%).

Ada pun beberapa fakta yang kami rangkum:

1. Ulat sagu dapat diperoleh dari alam, yaitu dari limbah panen pohon masak tebang, kurang lebih 2 meter pada bagian atas batang hingga pucuk.

2. Panen ulat sagu secara alami dilakukan dengan mencari limbah pucuk atau batang sagu yang telah berumur 40 hari setelah ditebang.

3. Kandungan gizi dan vitamin ulat sagu cukup bagus, berkadar protein sekitar 17 persen dan bebas kolesterol serta mengandung 20 % lemak.

4. Dalam 100 gram ulat sagu mentah kandungan gizinya mengandung protein sekitar 9,34%.
Bentuk ulat sagu seperti belatung yang dengan panjang bisa mencapai 7 cm.

5. Ulat sagu juga mengandung beberapa asam amino esensial seperti asam glutamat yang mencapai kadar 3%.
Beberapa makanan yang berbahan utama ulat sagu mengandung sekitar 28% protein.

6. Ulat sagu mengandung 5 asam amino esensialseperti asam aspartat, asam glutamat, tirosin, lisin, dan methionin.

7. Kebun sagu yang baik bisa menghasilkan hingga 11 ton ulat sagu pertahun.

Spread the news

Masih lagi dara walaupun sudah 3 kali berkawin 0 298

Kisah ini berlaku suatu ketika dulu di sebuah perkampungan Melayu di Pedalaman Sarawak sekitar tahun 80an

Dayang (bukan nama sebenar) adalah seorang gadis yang cukup cantik. Kecantikan Dayang tiada tolok tandingannya. Justeru tidak menghairankan jika Dayang menjadi siulan dan rebutan para jejaka.

Namun di sebalik semua itu, ada satu perkara yang amat menyedihkan dan cukup misteri tentang Dayang.

Dayang sudah 3 kali berkawin dan 3 kali menjadi Janda. Entah mana silapnya, tiada siapa yang tahu. Tapi perkara yang amat pelik terjadi adalah mana-mana lelaki yang berkawin dan becerai dengan Dayang, pasti akan mati atau sakit.

Menurut cerita 2 bekas suami Dayang menjadi sakit selepas becerai dengan Dayang. Seorang lumpuh sebelah badan dan seorang lagi menjadi bisu dan tidak dapat bercakap sehingga sekarang.

Manakala seorang lagi meninggal dunia akibat kemalangan jalanraya. Justeru mendengar perkhabaran yang kurang enak tersebut, menyebabkan banyak lelaki tidak berani mendekati Dayang. Walaupun ada keingginan dihati mereka untuk memperisterikan Dayang.

Untuk makluman para pembaca, Dayang sendiri tidak tahu mengapa perkara misteri ini terjadi terhadapnya dan mengapa sial ini masih melekat di dalam badannya sehingga sekarang.

Menyedari miteri dan sial masih melekat, menyebabkan Dayang pun berjumpa seorang dukun wanita yang cukup terkenal.

Dayang pun menceritakan misteri dan sial yang menimpanya selama ini. Menurut Dayang, ketiga-tiga bekas suami tidak pernah menyentuhnya.

Menurut Dayang lagi, setiap kali bekas suaminya mahu melakukan hubungan intim,pastinya tidak akan jadi dan kesemua bekas suaminya menjadi marah.

Kesemua bekas suami Dayang tidak akan nampak “barang” Dayang. Walaupun Dayang sudah bersedia sepenuhnya untuk memberi barangnya.

Menurut cerita Dayang lagi, Dia sendiri nampak barangnya. Apa yang cukup pelik adalah kesemua bekas suaminya langsung tidak nampak. Seolah-olah barang Dayang ditutup oleh sesuatu.

Setelah mendengar cerita Dayang, Dukun tersebut pun berkata, misteri dan sial Dayang akan dapat dibuang jika Dayang mengikut arahannya.

Dukun pun mengarahkan Dayang membuka kain dan mahu melihat sendiri benar atau tidak barang Dayang tidak nampak.

Dayang pun membuka kainnya untuk dilihat oleh Dukun. Selepas itu Dukun cukup terkejut memang benar apa di cerita oleh Dayang. Barang Dayang langsung tidak nampak, Seolah-olah ditutup oleh sesuatu.

Menyedari perkara yang cukup misteri tersebut dan terjadi di depan matanya, Dukun tersebut telah mengarahkan Dayang Supaya datang ke rumahnya esok hari iaitu malam Jumaat.

Menurut Dukun, Dayang mesti datang membawa 3 ekor ayam Kampung hitam untuk dia melakukan ritual yang akan di beritahu nanti.

Keesokan harinya Dayang datang membawa 3 ekor ayam Kampung yang berwarna hitam. Dukun pun mengarahkan anaknya menyembelih kesemua ayam itu dan ditadah kesemua darah ayam tersebut di dalam sebuah dulang.

Selepas itu kesemua darah tersebut di tuang di dalam baldi yang penuh dengan air dan di dalam nya terdapat 7 macam jenis bunga.

Menurut Dukun, Dayang mesti mandi air bunga 7 macam bercampur darah 3 ekor ayam itu untuk membuang sial dan menghalau saka yang menemaninya selama ini.

Dukun pun membawa sesuatu, kemungkinan mentera dan tanganya terus mencapai “Gayung” dan terus memberi mandi Dayang. Apa yang peliknya, Dayang yang terkena air bunga tersebut terus menjerit seperti dirasuk sesuatu.

Selepas diberi mandi air bunga, Dayang terus pengsan. Dukun pun membawa Dayang ke dalam biliknya untuk dibersihkan.

Selepas 3 jam pengsan akhirnya Dayang tersedar. Dukun pun memberitahu Dayang, bahawa Dayang sekarang sudah bebas dan tiada lagi sial. Barang Dayang sudah dapat dilihat.

Menurut Dukun, selama ini Dayang telah ditemani oleh saka arwah moyangnya.Saka tersebutlah yang telah menutup barang Dayang dari pandangan mata kesemua bekas suaminya.

Menurut cerita, selepas sial dan saja dibuang, kini Dayang hidup bahagia bersama suaminya. Dayang dan suaminya kini memmpunyai 7 orang Cahaya mata – Kamek Miak Sarawak

Spread the news
DON’T MISS OUT!
Subscribe To Newsletter
Be the first to get latest updates and exclusive content straight to your email inbox.
Stay Updated
Give it a try, you can unsubscribe anytime.
close-link